konstnet.se

August Strindberg
Hem > August Strindberg

August Strindberg som konstnär

August Strindberg, en av Sveriges mest inflytelserika författare, är även en betydande figur inom svensk konst. Hans konstnärskap präglas av ett personligt uttryck som sträcker sig från realistiska skildringar till starka expressionistiska element. 

Strindberg målar med en kraft som speglar hans egen inre oro och sökande efter mening. Hans verk uppskattades mer internationellt och postumt än under hans egen levnad, och idag är han erkänd som en pionjär inom modernistisk konst.

Strindbergs motiv och tekniker

Strindbergs konstnärskap är djupt präglat av en experimentell och expressionistisk stil där han använde sig av ovanliga tekniker för sin tid. Istället för att måla detaljerade naturmotiv fokuserade han på att förmedla känslor och inre tillstånd genom sina verk. 

Hans karakteristiska användning av palettkniv och breda penseldrag skapade ett kraftfullt och ibland rått uttryck. Strindberg arbetade främst med olja på duk och zinkplåt, och han utförde ofta sina målningar med en återhållen färgskala som förstärkte känslan av dramatik och mystik.


Skärgårdslandskap och stormande hav

För Strindberg utgjorde den svenska skärgården och havet hans huvudsakliga inspirationskällor. Dessa motiv, fyllda av vilda vågor och mörka skärgårdsklippor, illustrerar inte bara hans kärlek till naturen utan också hans tendens att uttrycka sitt inre känsloliv genom dramatiska scener. Några av hans mest framträdande verk visar just detta tema med intensiv kraft. 

Återkommande motiv i hans konstnärskap är:

  • Stormande hav med vilda vågor
  • Dystra himlar och dramatiska horisonter
  • Karga skärgårdslandskap med klippor och havsband


Med dessa teman skapade Strindberg en känsla av ensamhet och råhet som talade till hans inre kamp och själsliga kaos.


En unik stil

Strindbergs målningar karaktäriseras av att de fokuserar på stämningar och känslor snarare än på exakta detaljer. Han beskrev själv att han målade ur minnet och med hjälp av fantasin, snarare än från observationer av naturen. Detta gav hans verk en personlig touch, där det inre landskapet blev viktigare än det yttre. 

Strindberg följde den franska konstnärsgruppen Opponenterna och inspirerades av Gustave Courbet och impressionismen, men skapade en stil som gick bortom dessa och snarare låg nära expressionism och abstraktion.

Strindbergs möte med konst

August Strindberg hade från unga år ett intresse för konst och ett nära samröre med den tidens konstnärer. Han blev tidigt introducerad till konstvärlden genom sin umgängeskrets, där konstnärer som Carl Larsson fanns med, men också genom sina studier och sina många resor. Även om Strindberg är mest känd som författare, har han skapat flera enastående verk..


Tidiga år

Som ung tillbringade Strindberg perioder utomlands, och i Grez-sur-Loing, nära Paris, umgicks han med svenska konstnärer som Carl Larsson. Denna period introducerade honom för det bohemiska konstnärslivet och den fria kreativiteten som kom att prägla hans konstnärliga utveckling. Vid denna tid inspirerades han särskilt av Courbet och andra impressionister, vilket syns i hans dynamiska användning av färg och form.


Konstnärskapets utveckling och “Inferno-krisen”

Strindbergs liv präglades av psykisk ohälsa och konflikter, något som också satte avtryck i hans konst. Mellan 1895 och 1896 genomgick han en period av intensiv ångest och andliga kriser, känd som “Inferno-krisen”. 

Denna period förde honom bort från skrivandet, men drev honom mot måleriet som ett utlopp för sin frustration. Strindbergs verk från denna tid är mörka och dramatiska och reflekterar hans mentala tillstånd. Istället för att måla naturen som den är, målade han sina känslomässiga tolkningar av den – ett drag som skulle bli centralt i hans konstnärskap.

Omvärdering och Strindbergs konstnärliga arv

Under sin levnad var Strindbergs konstnärskap relativt undervärderat, men med tiden kom hans målningar att omvärderas och hyllas för sin unika stil. Många konstexperter och historiker har senare pekat på Strindbergs betydelse inom modernistisk konst och hans förebådande av både expressionism och abstrakt konst.


Strindbergs eftermäle i konsthistoria

Under 1960-talet, långt efter Strindbergs död, började hans konstnärskap få mer uppmärksamhet och respekt. Moderna museer i både Sverige och Europa började inkludera hans verk i utställningar och konsthistoriska utvärderingar. 

Denna senare uppskattning har cementerat hans position som en konstnär vars innovativa sätt att skildra landskap och känslor föregrep modernismen. 

Några anledningar till att hans verk fått en sådan plats i konsthistorien är:

  1. Hans experimentella användning av palettkniv och breda penseldrag
  2. Fokuset på inre landskap snarare än naturtrogna motiv
  3. Hans nära relation till modernismens framväxt under slutet av 1800-talet


Strindbergs konstnärliga arv fortsätter att inspirera konstnärer än idag och hans måleri ses som en föregångare till både expressionism och abstrakt konst.


Nutid

Idag finns Strindbergs verk representerade på museer som Nationalmuseum, Göteborgs konstmuseum och även internationellt, exempelvis på Musée d’Orsay i Paris. Hans målningar är eftertraktade på auktioner och betingar ofta höga priser, vilket speglar både deras konstnärliga och historiska betydelse. 

Exempel på verk som har uppmärksammats är Inferno-tavlan och Stormlandskap, som båda har sålts för miljontals kronor och ses som några av de viktigaste verken i hans produktion.

Uppväxt och ungdom

John Bauer föddes i Jönköping 1882 och visade tidigt konstnärliga talanger. När han var 16 år gammal flyttade han till Stockholm för att studera vid Tekniska skolan och därefter Kungliga Konstakademien. Det var här som Bauer fick sin formella utbildning, och under denna tid träffade han även Esther Ellqvist, som senare blev hans hustru och konstnärliga musa. Paret gifte sig 1906 och delade en passion för konst, vilket gjorde att de inspirerade varandra i sitt arbete. Esther figurerar i flera av Bauers verk och blev modellen för prinsessan Tuvstarr, en av hans mest älskade karaktärer.

Studietiden och mötet med Esther Ellqvist

Under sina studieår utvecklade Bauer en djup kärlek till illustration och konst. Hans förhållande med Esther Ellqvist, som också var konstnärligt lagd, blev en viktig del av hans liv och konstnärskap. Esther var både en inspirationskälla och en modell för Bauers verk, och deras gemensamma intresse för konst gjorde att de fann stöd i varandra trots de utmaningar de mötte. I illustrationerna av prinsessan Tuvstarr syns Esthers inflytande tydligt, och genom henne kunde Bauer skapa en bild av skönhet och sårbarhet som blev ett signum för hans konst.

John Bauer utvecklade sin konstnärliga stil genom:

  • Studier och konstnärlig utbildning på Tekniska skolan och Kungliga Konstakademien
  • Inspiration och stöd från sin hustru Esther Ellqvist, som också satt modell för hans verk
  • Djupare förståelse för nordisk folklore och samisk kultur under sina resor i Sverige

Tragisk slut på Bauers korta liv

John Bauers liv fick ett tragiskt slut när ångaren Per Brahe förliste på Vättern i november 1918. Han, hans hustru Esther och deras treårige son Bengt omkom i olyckan när båten, som var överlastad och utsatt för starka vindar, sjönk. 

Familjen var på väg från Gränna och planerade att börja ett nytt liv i Stockholm, men deras drömmar krossades i denna tragiska händelse. Trots sin tidiga död har Bauers verk fortsatt att leva vidare och påverka generationer av konstnärer, och hans sagoillustrationer förblir en oumbärlig del av Sveriges kulturella arv.