Gösta Adrian-Nilsson, mer känd som GAN (G.A-N), var en svensk konstnär vars unika stil bidrog till att etablera modernismen i Sverige. Han levde mellan 1884 och 1965 och blev känd för sitt experimentella uttryck där han blandade kubism, expressionism och futurism med starka, ofta homoerotiska motiv.
GAN föddes i Lund och visade tidigt ett intresse för konst och estetik. Hans tidiga verk präglades av art nouveau-stilen, inspirerad av konstnärer som Oscar Wilde och Aubrey Beardsley.
Redan i unga år började han experimentera med symboliska teman och geometriska former, något som senare skulle bli utmärkande för hans konstnärliga uttryck. Utbildning i Köpenhamn och kontakter med avantgardistiska kretsar i Tyskland och Frankrike formade GAN
stil och introducerade honom till nya konstnärliga tekniker och motiv. De viktigaste tidiga influenserna kom från:
GAN var en pionjär i Sverige när det kom till att anamma kubism och futurism, konstnärliga rörelser som han integrerade med sina egna motiv. I hans verk syns en fascination för den maskulina kroppen, ofta framställd i geometriska former som accentuerar styrka och energi.
Homoerotiska teman var en återkommande aspekt i hans konst, där sjömän och idrottsmän framställs i starka, ibland sexuellt laddade kompositioner. Det var denna blandning av kubism och homoerotik som gjorde GAN unik i den svenska konstscenen.
Hans måleri kännetecknas av en strävan efter:
Under resor till Berlin och Paris mellan 1910 och 1925 fick GAN möjligheten att utforska och utveckla sin konst i avantgardistiska miljöer. I Berlin kom han i kontakt med konstnärer och kritiker inom Der Sturm-kretsen, som Kandinsky och Franz Marc, vilket hade en djupgående inverkan på hans uttryck.
Här började han även använda sig av futuristiska element i sina verk. I Paris inspirerades GAN av konstnärer som Fernand Léger, och hans konst blev mer abstrakt med geometriska figurer.
Under 1910-talet blev GAN känd för sina sjömanskompositioner, där han målade starka, stiliserade män i marina miljöer. Dessa verk var starkt inspirerade av hans egen fascination för sjömanslivet och den maskulina idealbild som detta representerade.
I Stockholm organiserade han 1918 en utställning med namnet “Sjömanskompositioner”, dedikerad till hans dåvarande partner, sjömannen Edvin Andersson. Genom dessa målningar försökte GAN fånga essensen av fysisk styrka, teknologi och industriell energi, vilket blev återkommande teman i hans konst.
Konstverken, som ofta inkluderade homoerotiska motiv och vågade färgkompositioner, mötte både kritik och förakt på hemmaplan.
Den svenska konstkritiken var ibland hård, och GAN bemöttes ofta med skepsis. Trots motståndet fick han uppmärksamhet i progressiva konstnärskretsar, där han betraktades som en modig innovatör som vågade bryta ny mark. Idag uppskattas hans konstverk av många och intresset av att köpa konstverk av GAN är stort.